LifeFree.pl

Buddyjscy Nauczyciele: Praca z emocjami

Wszyscy, którzy nas lekceważą, którzy są w stosunku do nas agresywni, w rze­czywistości są naszymi przyjaciółmi, ponieważ zapewniają nam idealną okazję abyśmy mogli ćwiczyć się w cierpliwości i oczyścić nasze przeszłe negatywne czyny...
Buddyjscy Nauczyciele: Praca z emocjami
Buddyjscy Nauczyciele: Praca z emocjami
W naukach Buddy powiedziane jest że nie ma większego zła niż gniew, ponieważ jeden moment gniewu jest w stanie zniszczyć całą za­sługę nagromadzoną w czasie tysięcy wcieleń. Nie ma także większej cnoty niż cierpliwość, gdyż może ona oczyścić wszelkie negatywne dzia­łania nagromadzone w podobnie długim okresie czasu. Jeżeli chcemy osiągnąć doskonałe oświecenie, to cierpliwość jest niezbędna. To jedna z głównych właściwości które współtworzą oświecony umysł. Aby roz­winąć tę właściwość musimy napotkać wrogów, zarówno w sensie fizycz­nym jak i w abstrakcyjnym - jako trudne sytuacje. Tak więc, wszyscy którzy nas lekceważą, którzy są w stosunku do nas agresywni, w rze­czywistości są naszymi przyjaciółmi, ponieważ zapewniają nam idealną okazję abyśmy mogli ćwiczyć się w cierpliwości i oczyścić nasze przeszłe negatywne czyny oraz obecne zasłony mentalne.
Jeżeli nigdy nie oglądalibyśmy ludzi którzy cierpią z głodu i pra­gnienia, są w biedzie i potrzebie, byłoby dla nas niemożliwe rozwinięcie współczucia lub szczodrości. Jeżeli nigdy nie ujrzymy biedaków, jakże możemy być hojni`? Jeżeli nigdy nie napotkamy cierpienia, jakże mo­żemy rozwinąć współczujące pragnienie usunięcia cierpienia? A prze­cież, bez szczodrości, współczucia i podobnych właściwości nigdy nie będziemy w stanie rozwinąć oświecenia. Sytuacje, które napotykamy są dla nas niezbędne, ponieważ oglądanie ludzi w tak ciężkich warun­kach jest dla nas najlepszą inspiracji w dążeniu do oświecenia.
Można nawet stwierdzić, że inne istoty żyjące są nam bardziej po­mocne w osiągnięciu oświecenia niż sami Buddowie. Trzy spośród sze­ściu transcendentalnych doskonałości - paramity szczodrości, etyki i cierpliwości, mogą zostać rozwinięte jedynie w towarzystwie innych istot żyjących, które są tak dobre że pozwalają nam ćwiczyć się przy ich pomocy. Aby praktykować szczodrość musimy kontaktować się z ludźmi, w stosunku do których możemy być szczodrobliwi. Etyczne zachowanie może być rozważane jedynie w relacji do innych, skoro jest ono definio­wane jako porzucenie wszelkiego rodzaju krzywdzenia czujących istot, mową, ciałem czy umysłem. Odkryliśmy już, że cierpliwość oznacza bycie wolnym od jakichkolwiek negatywnych postaw w obliczu agre­sji innych istot, skierowanej ku nam. Widzimy więc sami, że nie ma sposobu, by owe trzy właściwości zostały rozwinięte bez innych istot.\
 
Praca z emocjami - Gendyn Rinpocze
 
Wybrała

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Joga a Życie: O miłości do ego

Joga a Życie: O miłości do ego

Inspiracje
poniedziałek, 09 maja 2022, 19:58
Porzucanie ego, a raczej mówienie o tym, jest bardzo modne na ścieżce rozwoju duchowego. Co z tym ego nie tak, że ciągle mówimy o wychodzeniu poza nie.
Joga a Życie: O grawitacji, balansowaniu i zaufaniu do siebie

Joga a Życie: O grawitacji, balansowaniu i zaufaniu do siebie

Inspiracje
poniedziałek, 04 kwietnia 2022, 18:53
Kiedy zamykam oczy w Pozycji Góry to czuję, że ciało cały czas pracuje. Odpycham się nogami od podłoża, żeby nie upaść. Napinam mięśnie brzucha, pleców i pośladków, żeby utrzymać stabilną pozycję stojącą.

Zobacz również