LifeFree.pl

Buddyjscy Nauczyciele: Cztery szlachetne prawdy

Cztery szlachetne prawdy, podstawa wszystkich nauk buddyjskich
Buddyjscy Nauczyciele: Cztery szlachetne prawdy
Buddyjscy Nauczyciele: Cztery szlachetne prawdy
Cztery szlachetne prawdy (podstawa wszystkich nauk buddyjskich):
Budda nauczał Czterech Szlachetnych Prawd, które były Prawdą o cierpieniu, Prawdą o Pochodzeniu Cierpienia, Prawdą ścieżki prowadzącej do ustania cierpienia i Prawdą o zaprzestaniu cierpienia.
„Oto szlachetna prawda dotycząca cierpienia: narodziny przychodzą z bólem, rozkład jest bolesny, śmierć bolesna. Unia z nieprzyjemnym jest bolesna; bolesne jest oddzielenie od przyjemności; i każde pragnienie, które nie jest zadowolone, również jest bolesne. To, co wynika z przywiązania, jest bolesne. To szlachetna prawda dotycząca cierpienia ”.
Kiedy Budda wyjaśnił prawdę cierpienia, oświadczył, że cierpienie powinno być widziane przez pryzmat mądrości. Zwykłe istoty nie są w stanie dostrzec prawdziwej natury cierpienia, a zatem są dręczone cierpieniem w kółko. Nie mają właściwego poglądu, aby zobaczyć Prawdę cierpienia. Prawda odnosi się do wszystkich trzech rodzajów cierpienia: cierpienia bólu, cierpienia zmiany i wszechobecnego złożonego cierpienia. Wszyscy ludzie doświadczają czterech strumieni cierpienia w taki czy inny sposób, czterema strumieniami są; cierpienie narodzin, starości, choroby i śmierci. Bogowie przeżywają cierpienie, poznając datę swojej śmierci w ostatniej chwili i widząc niewyobrażalne cierpienie niższych królestw, w których się odrodzą. Półbogowie cierpią bez końca z powodu walki i zazdrości. Zwierzęta cierpią na bycie niemymi i są przedmiotem wyzysku. Głodne duchy cierpią głód i pragnienie. Istoty piekielne cierpią z powodu skrajnego upału i gorzkiego zimna, a także wielu innych cierpień.
„Oto szlachetna prawda o pochodzeniu cierpienia: zaprawdę, to właśnie pragnienie, które powoduje odnowę egzystencji, któremu towarzyszy zmysłowa rozkosz, szukanie satysfakcji, pragnienie zaspokojenia namiętności, pragnienie przyszłego życia i pragnienie szczęścia w tym życiu. To szlachetna prawda o pochodzeniu cierpienia ”.
Wszystkie czujące istoty uznają istnienie cierpienia, ale większość żyje w ignorancji co do przyczyny cierpienia i nie wie, jak łagodzić cierpienie. Oto dlaczego Budda nauczał prawdy o pochodzeniu cierpienia. Jeśli ktoś wie o cierpieniu i rozumie, dlaczego musimy cierpieć, to jest w stanie porzucić pierwotną przyczynę cierpienia, którą jest ignorancja prowadząca do przywiązania i gniewu. Aby to osiągnąć powinien praktykować ścieżkę.
„Oto szlachetna prawda dotycząca ustania cierpienia. To bycie wolnym od pragnienia ”
Trzecia linia nauczania jest Prawdą Ścieżki. Prawda Ścieżki ma cztery cechy: ścieżkę, świadomość, osiągnięcie określonej wolności i praktykę ośmiu opuszczeń (skondensowanych jako) ignorancji, pożądania, gniewu, dumy, zwątpienia, skąpstwa, zazdrości i złego poglądu.
„Oto szlachetna prawda dotycząca drogi, która prowadzi do ustania cierpienia: Zaprawdę! To jest ta szlachetna ośmioraka ścieżka; to znaczy: właściwe poglądy; właściwe aspiracje; właściwa mowa; właściwe zachowanie; właściwe środki utrzymania; prawo wysiłek, właściwe myśli, właściwa kontemplacja, to szlachetna prawda dotycząca ustania cierpienia”.
Ostatnia linia, prawda prawdy, jest owocem praktykowania ścieżki. To świadomy rozwój, który następuje poprzez praktykowanie Ścieżki, która prowadzi do oczyszczenia wszystkich karm i złudzeń. Cierpienie należy traktować jako dolegliwość, której pierwotna przyczyna musi zostać usunięta, jak gdyby była trucizną, a ścieżka lekiem, który należy podawać.
Buddha powiedział. „Ludzie przywiązują się do swoich doczesnych dóbr i egoistycznych namiętności tak ślepo, że poświęcają dla nich własne życie. Są jak dziecko, które próbuje zjeść miód rozsmarowany na krawędzi noża. Zaspokaja apetyt, ale ryzykuje zranieniem języka.
Dzisiaj zasługa nagromadzona przez osobę, która wykona jakiekolwiek pozytywne działanie lub dobry uczynek z oddaniem, będzie ogromna i jeśli ktoś popełni zły czyn świadomie, wówczas nagromadzona karma będzie również ogromna.
Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły oświecenie!
Mantra Buddy Siakjamuniego: Tayatha Om Muni Muni Maha Muni Ye Svaha
Źródło: Buddyzm CyberSangha
 
Wybrała

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Joga a Życie: O miłości do ego

Joga a Życie: O miłości do ego

Inspiracje
poniedziałek, 09 maja 2022, 19:58
Porzucanie ego, a raczej mówienie o tym, jest bardzo modne na ścieżce rozwoju duchowego. Co z tym ego nie tak, że ciągle mówimy o wychodzeniu poza nie.
Joga a Życie: O grawitacji, balansowaniu i zaufaniu do siebie

Joga a Życie: O grawitacji, balansowaniu i zaufaniu do siebie

Inspiracje
poniedziałek, 04 kwietnia 2022, 18:53
Kiedy zamykam oczy w Pozycji Góry to czuję, że ciało cały czas pracuje. Odpycham się nogami od podłoża, żeby nie upaść. Napinam mięśnie brzucha, pleców i pośladków, żeby utrzymać stabilną pozycję stojącą.

Zobacz również